The Ads

Search This Blog

Tuesday, May 17, 2011

Nasi Ayam Madu

Salam uolls! Dah makan tgh hari ke? Masak apa hari ni? Cuti hari wesak ni i rasa malas sangat nak kluar berjalan... so cuti2 ni i rajinkan diri buat nasi ayamlah. Nasi ayam zaman skrg ni dah senang nak buat, cuma pakai stok ayam je... tak payah susah-susah rebus ayam lagi nak buat stok. So... tajaan kita pada hari ini 'stok ayam MAGGI'. Jom makan sama!



Bahan-bahan untuk nasi:
3 cawan/pot beras wangi
4 cawan/pot air
2 sudu besar marjerin
1 sudu besar minyak masak
6 ulas bawang putih
5 cm halia
4 sudu besar Stok Pekat Ayam Maggi
1/2 sudu kecil minyak bijan
1 helai daun pandan


Cara membuatnya:
Panaskan minyak bersama marjerin di dalam periuk nasi elektrik. Tumis bawang putih dan halia yang sudah ditumbuk sehingga naik bau. Masukkan air, stok ayam, minyak bijan, daun pandan dan beras. Tutupkan api dan angkat periuk tadi dan teruskan memasaknya di dalam periuk nasi elektrik.



Cara membuat ayam madu:
Perapkan ayam bersama 'stok ayam Maggi' dan madu selama 30 minit. Kemudian bakar pada suhu 200-220 dc selama 1 jam. (bergantung juga pada saiz ayam)



Cara membuat kuah cili:
Kisar 6 biji cili merah, 5 biji cili padi, 2 ulas bawang putih, 3 cm halia dan 4 biji limau kasturi (buang bijinya). Masukkan ke dalam periuk dan masak sehingga cilinya agak pekat. Rasakan garam dan gula secukupnya.



Cara membuat kuah kicap:
Tumiskan 2 ulas bawang putih dan 2cm halia yang telah ditumbuk lumat sehingga naik baunya. Masukkan 5 sudu besar kicap lemak manis kegemaran keluarga i (kicap kipas udang). Kacau dan masukkan 1 cawan air yang telah dibancuhkan 1 sudu kecil tepung jagung. Biarkan seketika dan rasakan garam secukupnya.




No comments:

Risparmio

Copyright © 2011 Reserved to MeLuvAmirAmira
Design by Azhafizah.Com